Τρίτη 2 Ιουνίου 2015

Δεύτερη ευκαιρία για τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη;


Οι Ρώσοι με τη βοήθεια της ελληνικής κυβέρνησης του ΣΥΡΙΥΖΑ και εταίρων από το Καζακστάν και τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι έτοιμοι να ενεργοποιήσουν το έργο του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. 
Ο προβλεπόμενος αγωγός που θα μπορούσε να αποτρέψει την εξαγωγή πετρελαίου από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας μέσα από τα τουρκικά στενά και είναι το αντίπαλο σχήμα της επένδυσης που ακούσει στο τρίπτυχο Οδησσός-Μπρόντι-Πλοκ.

Ο επικεφαλής της ρωσικής εταιρίας Transneft, Νικολάι Τοκάρεφ, δήλωσε πρόσφατα στο πρακτορείο Ria Novosti ότι το έργο του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, μετά από μια σειρά από μεταβατικά προβλήματα, αναμένεται να λάβει μια δεύτερη ευκαιρία υλοποίησης. Ο αγωγός αυτός θα είναι για να ανακουφίσει τα τουρκικά στενά σε σχέση με την μεταφορά αργού πετρελαίου από τη λεκάνη της Μαύρης Θάλασσας στη Μεσόγειο Θάλασσα. Σε αυτό το πλαίσιο σημειώνεται ότι μέσω του Βοσπόρου ετησίως ρέουν 140 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου, 4.000.000 τόνοι υγροποιημένου φυσικού αερίου και 3.000.000 τόνοι χημικών ουσιών, δίπλα από την Κωνσταντινούπολη των 13 εκατομμυρίων κατοίκων.

Η κατασκευή του αγωγού, στην πραγματικόητα πρόκειται για ένα έργο με τεράστια γεωπολιτική σημασία, εξουδετερώνεται μέχρι στιγμής από την στάση των Βουλγάρων. Είναι ενδιαφέρον ότι, η επένδυση αυτή έχει μεγάλη σημασία όχι μόνο για το τερματικό σταθμό ρωσικού αργού στο Νοβοροσίσκ που αποτελεί μεταξύ άλλων το κέντρο διανομής των κοιτασμάτων της περιοχής της Κασπίας (Ρωσία, Καζακστάν, Τουρκμενιστάν, Αζερμπαϊτζάν), αλλά και για την πολωνική συμμετοχή στα ενεργειακά έργα στην περιοχή.

Η υλοποίηση του έργου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη μπορεί να δώσει στους Ρώσους ένα διπλό μέρισμα - ανεξάρτητες εξαγωγές πετρελαίου σε σχέση με τα τουρκικά στενά, καθώς και θα εξουδετερώνει μια ανταγωνιστική επένδυση που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ηγεμονία της Ρωσίας στον τομέα του πετρελαίου στην Κεντρική Ευρώπη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Transneft, η Rosneft και Gazprom Neft προγραμματίζουν να ελέγχουν τον αγωγό στο έδαφος της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, μέσω της ίδρυσης κοινοπραξιών με τους ξένους συνεργάτες τους.

Σε δήλωσή του στο RIA Novosti ο Τοκάρεφ ανέφερε ότι επί του παρόντος το «μόνο» πράγμα που στέκεται στο δρόμο του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη είναι η Βουλγαρία, η οποία από το 2011 προσπαθεί να τον τορπιλίσει - επίσημα για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά εικάζεται ότι ο κύριος λόγος είναι η έλλειψη χρημάτων. Η Σόφια έχει μερίδιο 24,5% στην κοινοπραξία που χειρίζεται την επένδυση. Η ρωσική πλευρά έχει ήδη γνωμοδοτήσει τις προθέσεις της με τη νέα ελληνική κυβέρνηση, με τη βοήθεια της αντιπροσωπείας του Καζακστάν, η οποία ενδιαφέρεται για την εξαγωγή πετρελαίου μέσω της προτεινόμενης υποδομής. Στις διαπργαμτεύσεις συμμετείχε επίσης και η αμερικανική Chevron, η οποία εξάγει το αργό πετρέλαιο μέσω του Νοβοροσίσκ. Οι Αμερικανοί υποσχέθηκαν να «επηρεάσουν τη στάση της Σόφιας» ώστε να επιταχυνθεί η κατασκευή του έργου αυτού.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.