Η πιο κάτω παραβολή κατατάσσει την άμπελο μαζί με την ελιά και τη συκιά ως τρία δέντρα με ιδιαίτερη αξία. Λέχθηκε δε από τον Ιωάθαμ στην κορυφή του όρους Γαριζίν, όπου προσπαθούσε να εξηγήσει στους Ισραηλίτες την εγκληματική τους ενέργεια που διέπραξαν, σκοτώνοντας τους εβδομήντα γιούς του ευεργέτη και σωτήρα τους Γεδεών από τους εχθρούς τους Μαδιανίτες. Αυτοί, όχι μόνο σκότωσαν τους γιούς του, αλλά ανακήρυξαν βασιλιά τον γιό της δούλης του Αβιμέλεχ:
«Κάποτε τα δέντρα, είπε ο Ιωάθαμ, ήθελαν να στέψουν τον βασιλιά τους. Λένε πρώτα στην ελιά να γίνει βασιλιάς. Αυτή δεν δέχεται, ισχυριζόμενη ότι δεν μπορεί να εγκαταλείψει την ποιότητα του ελαίου της, με την οποία δοξάζουν τον Θεό στη θρησκευτική τους λατρεία οι άνθρωποι. Τότε τα δέντρα ζήτησαν από τη συκιά να βασιλεύσει. Η συκιά τους απαντά ότι δεν θέλει ν’ αφήσει τη γλυκύτητα των γευστικών και ωφέλιμων καρπών της και να αρκεσθεί να σείεται μόνο επιδεικτικά ως βασίλισσα των άλλων δέντρων. Τα δέντρα μεταβαίνουν μετά προς την άμπελο και την παρακαλούν να γίνει βασίλισσα. Η άμπελος αρνείται, λέγοντας ότι δεν μπορεί να εγκαταλείψει τον οίνο της, με τον οποίο ευφραίνει τον θεό και τους ανθρώπους, και να αρκεσθεί μόνο ως βασίλισσα των ανθρώπων. Είπαν τότε τα άλλα δέντρα σε μια ευτελή αγκαθιά να γίνει βασίλισσά τους. Αυτή τους αποκρίθηκε: «Εάν πραγματικά θέλετε να με χρίσετε βασίλισσα, ελάτε και πέσετε κάτω από τη σκιά μου. Αλλιώς, φωτιά θα βγει από εμέ και θα κατακαύσει τους κέδρους του Λιβάνου (Κριτ 9, 8-15)».
«Κάποτε τα δέντρα, είπε ο Ιωάθαμ, ήθελαν να στέψουν τον βασιλιά τους. Λένε πρώτα στην ελιά να γίνει βασιλιάς. Αυτή δεν δέχεται, ισχυριζόμενη ότι δεν μπορεί να εγκαταλείψει την ποιότητα του ελαίου της, με την οποία δοξάζουν τον Θεό στη θρησκευτική τους λατρεία οι άνθρωποι. Τότε τα δέντρα ζήτησαν από τη συκιά να βασιλεύσει. Η συκιά τους απαντά ότι δεν θέλει ν’ αφήσει τη γλυκύτητα των γευστικών και ωφέλιμων καρπών της και να αρκεσθεί να σείεται μόνο επιδεικτικά ως βασίλισσα των άλλων δέντρων. Τα δέντρα μεταβαίνουν μετά προς την άμπελο και την παρακαλούν να γίνει βασίλισσα. Η άμπελος αρνείται, λέγοντας ότι δεν μπορεί να εγκαταλείψει τον οίνο της, με τον οποίο ευφραίνει τον θεό και τους ανθρώπους, και να αρκεσθεί μόνο ως βασίλισσα των ανθρώπων. Είπαν τότε τα άλλα δέντρα σε μια ευτελή αγκαθιά να γίνει βασίλισσά τους. Αυτή τους αποκρίθηκε: «Εάν πραγματικά θέλετε να με χρίσετε βασίλισσα, ελάτε και πέσετε κάτω από τη σκιά μου. Αλλιώς, φωτιά θα βγει από εμέ και θα κατακαύσει τους κέδρους του Λιβάνου (Κριτ 9, 8-15)».
Αφού τους είπε την παραβολή του αγκαθιού και των άλλων φυτών, στη συνέχεια ο Ιωάθαμ τόνισε στους κατοίκους της Συχέμ, ότι δεν φέρθηκαν σωστά απέναντι στον Γεδεών που έβαλε σε κίνδυνο τη ζωή του και τους ελευθέρωσε από τους Μαδιανίτες, αλλά ούτε και στην οικογένεια του, αφού ξεσηκώθηκαν ενάντια στην οικογένεια του Γεδεών και σκότωσαν και τους εβδομήντα γιους του, πάνω στην ίδια πέτρα, και στη συνέχεια ανακήρυψαν για βασιλιά τους τοn Αβιμέλεχ, το γιο της δούλης του πατέρα του, επειδή ήταν συγγενής τους.
Στο τέλος ο Ιωάθαμ και καταράστηκε τον Αβιμέλεχ και τους Συχεμίτες, λέγοντάς τους, πως «φωτιά θα βγει από τον Αβιμέλεχ και θα κατακάψει τους κατοίκους της Συχέμ και τον οίκο Βηθμααλών. Αλλά και από τους κατοίκους της Συχέμ και τον οίκο Βηθμααλών θα βγει φωτιά και θα κατακάψει τον Αβιμέλεχ» (Κριταί 9,16-20).
Μετά ο Ιωάθαμ κατέφυγε πεζός στη Βαιήρ, όπου εγκαταστάθηκε μακριά από τον Αβιμέλεχ (Κριταί 9,21). Με τα γεγονότα που συνέβησαν μετά από τρία χρόνια, ο Θεός έκανε να πέσει πάνω στον Αβιμέλεχ, το κακό που είχε κάνει στον πατέρα του, όταν σκότωσε τους εβδομήντα αδερφούς του. Κι έκανε επίσης να πέσει πάνω στους κατοίκους της Συχέμ και του οίκου Βηθμααλών όλο το κακό που είχαν κάνει. Έτσι εκπληρώθηκε σ' αυτούς η κατάρα του Ιωάθαμ, γιου του Γεδεών (Κριταί 9,22-57).
Πηγή: http://users.sch.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.